Het wordt beter en beter... - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Reni Ven - WaarBenJij.nu Het wordt beter en beter... - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Reni Ven - WaarBenJij.nu

Het wordt beter en beter...

Door: Reni

Blijf op de hoogte en volg Reni

10 Juli 2011 | Roemenië, Braşov

Daar ben ik weer!

De afgelopen is er weer het 1 en ander ten goede veranderd. Ik begin me steeds meer thuis te voelen in het sanctuary en begin de gang van zaken steeds beter door te krijgen. Alhoewel alles in het begin rommelig is en iedereen maar wat lijkt te doen, begin ik nu steeds meer het plan erachter te zien. Alles is ook een stuk professioneler als ik had verwacht; ik ben de kamer in geweest waar de bewaking zit, en echt het hele sanctuary is behangen met camera's waarop alles in de gaten wordt gehouden. Is natuurlijk ook wel nodig, aangezien er veel vrijwilligers zijn en het belangrijk is om te zien of die geen rare fratsen uit halen. En daarnaast voornamelijk om te zien of alles ok is met de beren. De verblijven zijn zo groot en dichtbegroeid dat je lang niet altijd alle beren kunt zien. Met de camera's kan een eventueel probleem in de verblijven dan opgepikt worden.

Afgelopen donderdag heb ik een gesprek gehad met Mariana van het kantoor en dat was zeer zinvol! Op een hoop vragen over de beren, hun achtergrond, hun visie op hoe om te gaan met de beren, en alle andere zaken rondom veiligheid enz. heb ik antwoord gekregen. En bovendien heb ik een nieuwe opdracht gescoord: een educatiepakket maken. Het sanctuary is opgericht in samenwerking met de stad Zarnesti, waardoor alle scholen in die stad al bezoeken brengen aan het sanctuary om over beren te leren. Maar Brasov is een stuk groter, dus eigenlijk zouden ze ook graag de scholen in Brasov naar het sanctuary krijgen om de educatie te vergroten. Daar is nog geen lespakket voor en dat mag ik dus gaan maken. Super leuk!

De afgelopen dagen zijn anders verlopen dan de eerste 3. De andere vrijwilligers zijn er alleen van ma t/m wo en donderdag is nieuwe hoop gearriveerd in de vorm van Simona uit Denemarken. Zij is onwijs geinteresseerd in alles en is een heel stuk assertiever ingesteld als de andere vrijwilligers. Met haar kan ik het heel goed vinden en samen krijgen we erg veel vrijheid. Mariana heeft tegen Simon -1e medewerker van het santuary- verteld dat ik een gedragsonderzoek wil doen en Simona mocht met me mee. En dus hebben we heel veel tijd doorgebracht met het observeren van verschillende beren en het maken van ethogrammen. Het weer wordt ook nog eens stukken beter en dus zitten we veelal in het zonnetje naar badderende beren te kijken. Ook was het heel mooi toen Simon en John ons meenamen naar beer Yogi voor wat een groots moment beloofde te worden; hij mocht van de trainingarea via een schuif over lopen naar 1 van de grote enclosures bij de andere beren. We probeerden hem met zoet fruit te lokken, maar hij vond het toch iets te spannend en besloot vervolgens in zijn eigen verblijf maar weer lekker in bad te springen. Het moment zal dus nog even op zich laten wachten, maar het was toch mooi om er bij te zijn! Bovendien is het werkelijk een schitterende grote beer en wordt het nooit normaal of minder indrukwekkend om de hele dag in het bijzijn van deze prachtige dieren te mogen zijn.

De komende tijd ga ik verder met mijn gedragsonderzoek en wil ik nog een aantal andere beren hierin meenemen. Daarnaast moet er natuurlijk ook een hoop eten klaargemaakt worden. Op het moment betekend dat naast fruit en vlees ook een hoop ijs maken met dit warme weer; een combi van melk, yoghurt, kwark en zoetigheden bij elkaar in grote bakken gooien en die invriezen. Als het goed bevroren is wordt het in een paar stukken gehakt en over het hek heengegooid. En ze vinden het heerlijk! Zowel voor mij als de beren geldt: life is good!

Bedankt voor de reacties en tot de volgende update!

Groetjesss,
Reni

  • 10 Juli 2011 - 13:42

    Nina:

    Hey Reni,

    Ik kreeg meteen een giant leeuw in beeld toen ik jouw stukje aan het lezen was (reclame van Canon), dus het Beekse Bergen gevoel is nog steeds aanwezig hier! Fijn dat je met je eigen opdrachten aan de slag kunt. Dat maakt het alles bij elkaar een heel waardevolle stage. Succes!

    Groetjes, Nina

  • 11 Juli 2011 - 09:51

    Lianne:

    Fijn dat je je draai gevonden hebt. Succes met je opdrachten, maar dat gaat vast goed komen.

  • 11 Juli 2011 - 13:00

    Erik:

    Ik word elke keer weer een beetje jaloerser :P damn keep up the good stories! and enjoy!! :D

  • 11 Juli 2011 - 14:49

    Ciska:

    Ha Reni!

    Heb je helemaal geen gedag gezegd, dus bij deze. Heel veel plezier en succes daar. De eerste verhalen zijn positief en wat een prachtige omgeving!

    x Cis

  • 13 Juli 2011 - 08:15

    Anneke:

    Wat schrijf je toch leuk. Wat fijn voor die beren dat ze lekker kunnen spelen en badderen. Wat een paradijs na die hel waar ze in gezeten hebben. Ik hoop dat ze alle beren kunnen redden. En slaap je al wat beter, of is die snurker als verhuisd. Groetjes

  • 13 Juli 2011 - 08:18

    Anneke:

    Hoi Reni,
    Wat een leuke verhalen schrijf je toch. Wat een paradijs voor die beren na die hel waar ze in gezeten hebben. Ik hoop dat ze alle beren kunnen redden maar dat zal helaas wel niet. Hoe is het met slapen, is die snurker al weg?
    Groetjes,
    Anneke

  • 13 Juli 2011 - 08:19

    Anneke:

    Ik dacht dat mijn reactie er niet op stond omdat de laptop ineens vreemd deed. Dus vandaar twee reacties

  • 14 Juli 2011 - 17:42

    Marianne (tante):

    Hey Reni,

    Fijn om te horen dat het niet alleen met Yogi en de andere beren, maar (voor mij, belangrijker) goed met jou gaat. Nog een fijne tijd daar,
    liefs, tante Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Braşov

Berenleuke stage

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2011

Terug in NL...

16 Juli 2011

Nieuw beertje gearriveerd!

10 Juli 2011

Het wordt beter en beter...

06 Juli 2011

Eerste dagen in de sanctuary

02 Juli 2011

En toen was het zover...
Reni

Hoi hoi! Op deze site houd ik een verslagje van mijn reizen / avonturen en stages bij. Leuk dat je het leest! Voel je vrij reacties achter te laten! Groetjes Reni

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 13810

Voorgaande reizen:

09 November 2015 - 25 April 2016

Van Brazilië naar Cuba!

04 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Wolven tracken in Rusland

02 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Berenleuke stage

02 Juni 2007 - 01 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: