Eerste dagen in de sanctuary - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Reni Ven - WaarBenJij.nu Eerste dagen in de sanctuary - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Reni Ven - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in de sanctuary

Door: Reni

Blijf op de hoogte en volg Reni

06 Juli 2011 | Roemenië, Braşov

Salut prieteni!

Ce mai faceti? Met mij gaat het ondanks een flink slaapgebrek -met je (hard snurkende) kamergenoten moet je het treffen in een hostel- goed!

Inmiddels zitten er alweer 3 dagen bij de berenopvang op. Ik had jullie graag wat eerder op de hoogte willen brengen, maar met 1 computer in een druk bezet hostel moet je 'm met veel mensen delen. Vandaar dat ik gister al wel snel wat foto's heb geplaatst, van Brasov vanaf de naastgelegen mount Tampa en van wat beren (en een vosje spelend met een beer!) van de sanctuary, en vandaag pas de update komt.

De vaste medewerkers van de sanctuary zijn heel relaxt, want ze lachen veel. Of ze met me lachen of me uitlachen weet ik niet, want ze spreken alleen Roemeens hahaha. Geweldig! En ach, lachen is lachen, altijd gezellig. 's Ochtends neem ik de bus van het hostel naar het station, waar ik door 1 van de medewerkers opgehaald wordt. Dan kan m'n Roemeense les meteen beginnen (en de laatste tijd ook zijn engelse les van mijn kant) en dat gaat steeds beter.

Op het sanctuary is het dus ook veel handen en voetenwerk om te begrijpen wat de bedoeling precies is, maar daar komen we altijd wel uit dus dat vind ik erg grappig. Bovendien vraag ik ze alles wat ze aanwijzen in het Roemeens uit te spreken, zodat ik het wat sneller leer en die mentaliteit lijken ze wel te waarderen. Er zijn ook nog 2 jonge stelletjes uit australie en engeland, maar die blijven erg onder elkaar en wandelen overal meer een beetje achteraan dan zelf te proberen uit te vogelen wat de bedoeling is. Ze beginnen zelfs al naar mij te kijken om ff uit te zoeken wat er gedaan moet worden. Want zeggen ze, mijn naam kennen ze tenminste en met mij proberen ze te communiceren. Tja niet zo raar he, aangezien ik mezelf wel voor heb gestelt aan iedereen en probeer in m'n beste roemeens een praatje te maken tijdens het werk en de pauze en zij dat niet doen..

Al met al is dit dus eigenlijk een dubbel-leerzame stage aan het worden. Ik leer zowel over beren als een aardig woordje Roemeens. Je leert tijdens zo'n stage ook meteen de Roemeense mentaliteit een beetje kennen. Het is allemaal niet zo gestructureerd als wij gewend zijn, maar het komt altijd goed. Lekker relaxt dus en daar hou ik wel van. Bovendien werpt het zijn vruchten af als je je best doet; vanochtend zaten de overige vrijwilligers vlees uit verpakkingen te snijden, terwijl ik mee werd genomen om de beren te gaan voeren, het wolvenverblijf te bekijken (ja die hebben ze ook :D) en de schuwe aziatische beer te bekijken en voeren. (Voor mn BB collega's: ik heb 'm nog niet goed kunnen zien, dus weet niet precies welke soort het is.)
Ook merk ik dat ik wat meer vrij wordt gelaten om rond te wandelen en beren te observeren. En hier en daar is heel wat ziek gedrag door opgelopen trauma's in het verleden te zien helaas.

Of hier ooit nog verbetering in kan komen en hoe ze dat hopen te bereiken, is 1 van de dingen die ik morgen ga bespreken. Dan heb ik een afspraak met een vrouw van het kantoor van de association en krijg ik hopelijk antwoorden op een lange lijst met vragen. Gelukkig is er ook veel gezond en speels gedrag te zien: samen badderende beren, beren in bomen en languit slapende beren met de pootjes omhoog tegen een boom aan ben ik al meerdere keren tegen gekomen. Blijft toch een bijzonder gezicht tijdens je dagelijkse werkzaamheden!

De ligging van het sanctuary is trouwens echt schitterend. Hoog in de bergen met een prachtig uitzicht op omringende bergen. Het is een en al groen, waardoor je iedere dag weer verrast wordt door beren die je de dagen ervoor nog niet had gezien. Zo groot en dichtbegroeid zijn de verblijven ingericht. En boven de sanctuary hoor en zie je de hele dag talloze raven en andere opportunisten die zich hier hebben verzameld en gevestigd.

Ik hou jullie op de hoogte en probeer zoveel mogelijk foto's te maken en te plaastsen. En bedankt voor de reacties! Blijf ze vooral geven, want ik vind het erg leuk om ze te lezen.

Nu lekker slapen (de snurker is vertrokken!) en morgen fris weer op. Noapte buna!

Pa-pa,
Reni

  • 09 Juli 2011 - 13:27

    Erik:

    Hey meissie,

    Je bent al goed bezig zo te lezen! geniet van alles en maak vooral veel foto's!! Ben stiekem erg jaloers hoor ;)
    veel werk en leer plezier nog en ik kijk uit naar je volgende blog!
    Groetjes uit het wisselvallige Nederland
    Xx

  • 09 Juli 2011 - 18:00

    Eefje:

    Wow! ziet er echt heel erg mooi uit! Lekker in de natuur! geniet ervan! liefs

  • 09 Juli 2011 - 19:15

    Anouk:

    Hi Reni!

    Gaaf man wat je daar allemaal meemaakt. En dat je al na 3 dagen een woordje Roemeens spreek vind ik behoorlijk knap. Ik ga je volgen met deze site. Veel suc6 nog met het slapen in met al dat heelijke gesnurk om je heen haha.

    xx

  • 09 Juli 2011 - 19:54

    Leanne:

    Hey Reni,

    Leuk hier je ervaringen en verhalen te lezen! Geniet van alle moois wat je tegenkomt en hopelijk krijg je alle antwoorden op je hele waslijst van vragen;)

    Groetjes,
    Leanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Braşov

Berenleuke stage

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2011

Terug in NL...

16 Juli 2011

Nieuw beertje gearriveerd!

10 Juli 2011

Het wordt beter en beter...

06 Juli 2011

Eerste dagen in de sanctuary

02 Juli 2011

En toen was het zover...
Reni

Hoi hoi! Op deze site houd ik een verslagje van mijn reizen / avonturen en stages bij. Leuk dat je het leest! Voel je vrij reacties achter te laten! Groetjes Reni

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 13812

Voorgaande reizen:

09 November 2015 - 25 April 2016

Van Brazilië naar Cuba!

04 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Wolven tracken in Rusland

02 Juli 2011 - 02 Augustus 2011

Berenleuke stage

02 Juni 2007 - 01 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: